学びを編む

―境界を超える教育のストーリー―

「答えのない時代」に教室でできること

「答えのない時代」に教室でできること

最近、「今は答えのない時代だ」とよく耳にします。変化が激しく、先が見えにくく、複雑で、どこか曖昧。こうした時代は「VUCA時代」と呼ばれているそうです。そんな中で、学校の授業ってどうあるべきなんだろう? そんなことを考える時間がありました。

講義では、「メンチメーター」や「パドレット」といったICTツールが紹介されました。匿名で意見を出せたり、自分の気づきを気軽に書き込めたりする仕組みです。これなら、生徒一人ひとりの思いや視点が見えてきそうだなと感じました。とくに正解が一つではない社会課題に取り組むとき、こうした道具はとても役立つと感じました。

でも一方で、「社会の問題を自分ごととして考える」ことの難しさにも気づきました。生徒に当事者意識を持ってほしいと思っても、うまくいかないこともあります。でも、それも自然なことかもしれません。だからこそ、知識を教えるだけの授業ではなく、一緒に問いを考えるような「協働の学び」が大切になると思いました。

いまの授業は、どうしても座学が中心です。けれど、講義で紹介されたように、実践的な学びとのバランスを少しずつ変えていけたら、生徒の姿勢も変わってくるかもしれません。

社会科は、本来、社会をよりよくする担い手を育てる教科。だからこそ、私自身も変化し続けたい。正解のない時代を生きる者として、生徒とともに学びながら、考え続けていきたいと思いました。

What We Can Do in the Classroom in an Age Without Clear Answers

Lately, I often hear people say, “We’re living in an age without clear answers.” It’s a time of rapid change, uncertainty, complexity, and ambiguity—what many now call the “VUCA era.” In such a world, I’ve been wondering: what should education look like?

In one of my recent lectures, we were introduced to tools like Mentimeter and Padlet. These platforms let students share their thoughts anonymously or write down their reflections freely. I felt that using tools like these could help us better understand the diverse perspectives each student holds. Especially when tackling social issues that don’t have a single correct answer, such tools seem incredibly helpful.

At the same time, I realized how difficult it can be to get students to see social problems as their own. I want them to feel a sense of ownership, but it doesn’t always happen easily. And maybe that’s okay. That’s why I believe we need to shift away from lessons that simply deliver knowledge, and move toward more collaborative learning—where we think and explore together.

Currently, most classes are centered around lectures. But if we could begin to balance that with more interactive and performance-based activities, perhaps students would become more engaged and proactive in their learning.

Social studies, at its core, is a subject meant to nurture people who can contribute to making society better. That’s why I, too, want to keep learning and growing. In this uncertain era, I hope to continue learning alongside my students, thinking through questions together—even when there’s no clear answer in sight.